خوردن صبحانه و خواب مناسب، اضطراب امتحان را کاهش می دهد
ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ دی ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

یک روانپزشک تاکید کرد: تغذیه و خواب کافی قبل از امتحان و خوردن صبحانه از راهکارهای کاهش اضطراب امتحان است. دکتر امیر رضا چمنی در گفت وگو با ایسنا، اضطراب را یک هیجان ناخوشایند دانست و افزود: اضطراب سبب دلشوره و نگرانی مبهم و بدون علت در فرد می شود. وی ادامه داد: بخشی از اضطراب در امتحان یک امر طبیعی بوده که منجر به هوشیاری و آمادگی و همچنین افزایش کارایی و تمرکز و دقت حواس در فرد می شود. دکتر چمنی یادآور شد: در صورتی که شدت و دامنه اضطراب در فرد افزایش یابد عملکرد تحصیلی فرد کاهش می یابد. وی با اشاره به اینکه اضطراب امتحان به صور مختلف تظاهر می یابد، گفت: حالت های روانی اضطراب شامل دلشوره و نگرانی و بی قراری است که این مهم سبب کاهش تمرکز و فراموشی مطالب در فرد می شود. وی بروز ناراحتی های گواراشی، تهوع، دل درد، تنگی نفس، تپش قلب، تکرر ادرار را از علائم جسمانی اضطراب امتحان عنوان کرد و افزود: فردی در زمان امتحان دچار اضطراب می شود که معمولا شب قبل از امتحان اختلال بی خوابی داشته و کابوس های مربوط به امتحان را می بیند که این امر در نهایت منجر به کاهش اشتها و بروز رفتارهای تحریکی و عصبی شده و عملکرد تحصیلی فرد کاهش می یابد. این متخصص اعصاب و روان، انتظارات نامناسب خود فرد، والدین و اولیا» مدرسه، عدم تناسب انتظارات والدین و اولیا» مدرسه از توانمندی های دانش آموزان، ترس از شکست و ناکامی وهچنین ترس از تمسخر و تهدید و سرزنش والدین، داشتن افکار منفی و ناکارآمد و تفکر غیر منطقی توسط خود فرد را از عوامل ایجاد کننده اضطراب امتحان برشمرد و خاطرنشان کرد: اکثر والدین به دلیل نداشتن اعتماد به نفس، دلشوره و نگرانی داشته که سبب انتقال این اضطراب به فرزندانشان می شود. بنابراین واکنش های افراطی والدین در مواقع ناکامی دانش آموزان در امتحان می تواند خاطره ناخوشایندی برای فرد ایجاد کند و در نتیجه سبب شکست و عدم موفقیت تحصیلی در فرد می شود.