آموزش الکترونیکی چیست؟
ساعت ۳:٢٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

آموزش الکترونیکی یا به بیان دیگر آموزش اینترنتی نوعی از آموزش است که در آن  از ارتباط اینترنتی و مرورگر وب(Web browser)‌در هر زمان یا مکانی جهت آموزش می‌توان استفاده نمود. آموزش الکترونیکی نوع جدیدی از آموزش است که در آن نیازی به حضور دانشجویان در کلاس های درس به صورت سنتی نیست. در واقع یک محیط آموزشی مجازی در شبکه است. موضوعهای درسی چنان طراحی شده اند که دانشجویان‌ را به بهترین وجه راهنمایی کنند چون آنها در کلاسهای درس شرکت نداشته و از حضور استادان بهره نمی برند.

آنها می‌توانند از طریق پست الکترونیک(email) و سایر امکانات شبکه با یکدیگر  در ارتباط بوده و از هم سؤال بپرسید. این بدین معنی است که در هر مکان و هر زمانی که مایل باشید می‌توانید به مطاله دروس خود بپردازید و در خانه یا اداره فرصت کافی نیز در اختیار خواهید داشت در واقع اگر دفعه اول کاملأ متوجه نکات مشکل درسی نشدید، می‌توانید چندین بار آنرا مرور کنید.


 
مهارت در جستجوی اطلاعات فارسی از اینترنت
ساعت ۳:٢٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

خط فارسی دارای مشکلات مختلفی می باشد که در جستجو و بازیابی اطلاعات مسائل و مشکلات فراوانی را فراروی کابران اینترنت قرار می دهد. به خصوص با رشد سریع انتشارات الکترونیکی بر روی وب در شکلهای مختلف پایگاه-های اطلاعاتی، وبلاگ و ... و اینکه هیچ قاعده مشخص و ثابتی برای رسم-الخط فارسی وجود ندارد باعث شده است که جستجوگران مطالب فارسی با مشکلات فراوانی روبرو بشوند. این مقاله سعی دارد تا با اشاره به موارد مختلفی که می-تواند در جستجو و بازیابی اطلاعات سرعت و دقت و جامعیت و مانعیت جستجو را بالاببرد موجب افزایش مهارت کاربران اینترنت فارسی بشود. 
اینترنت به عنوان یک محمل اطلاعاتی عظیم، منابع اطلاعاتی را در مقیاسی وسیع در دسترس مخاطبان بالقوه قرار داده است. اغلب سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی اعم از متن و سایر رسانه ها عمده ترین مزیت اینترنت محسوب می شود. اما این توانایی که هرکس ناشر آثار خود باشد عواقب ناخواسته ای را نیز در پی خواهد داشت و آشکارترین معضل، آن است که انبوهی از منابع بسیار متنوع و غیر قابل مدیریت را فراهم می-آورد. افزایش سریع منابع اینترنتی نیازمند یک سازمان دهی مفید و موثر است. هرچند در حال حاضر راهنماهایی برای منابع اینترنتی تهیه شده است که براساس فایل های مقلوب ساخته شدهف توسط موتورهای جستجو و با استفاده از قابلیت های مختلف این موتورها از جمله : استفاده از عملگرهای بولی، جستجوی دقیق عبارت، محدود کردن یک جستجو به بخش خاصی از رکورد (مانند عنوان ، آدرس) ، کوتاه سازی کلمات، جستجوی نزدیک یابی واژه ها، ایجاد محدودیت زمانی و منطقه ای و زبانی، و .... به جستجوی اطلاعات کمک می-کند، اما باید تاکید کرد که در امر بازیابی اطلاعات از اینترنت بدون نمایه سازی نظام یافته نمی توان انتظار بازیابی مفید و موثر را داشت. هرچند بیش تر اطلاعات موجود بر روی اینترنت به زبان انگلیسی است، ولی حجم اطلاعات به زبان فارسی نیز با سرعت در حال افزایش است و کاربران به دلایل مختلفی علاقه زیادی به اطلاعات فارسی نشان می دهند و از آنجائی-که زبان غالب در اینترنت انگلیسی است جستجو به زبان های غیر انگلیسی از جمله فارسی، مسایل و مشکلات مختلفی را جدای از مشکلات عمومی اینترنت دارد. 


 
رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان اعلام شد
ساعت ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

موسسه "تایمز هایر اجوکیشن"، چندی پیش رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2008 اعلام کرد

تایمز هایر اجوکیشن ساپلیمنت (Times Higher Education Supplement) یک نشریه انگلیسی است که به همراه موسسه QS (مخفف اسم خاص Quacquarelli Symonds بنیانگذار این موسسه) همه ساله دانشگاه های جهان را رتبه بندی کرده و دانشگاه های برتر جهان را معرفی می کند.
معیارهای این رتبه بندی عبارتند از کیفیت تحقیقات، استناد به هیات علمی، میزان استخدام فارغ التحصیلان هر دانشگاه، چشم انداز بین المللی ( اعضای هیات علمی بین المللی و دانشجویان بین المللی) و کیفیت تدریس.اطلاعات مورد نیاز برای این رتبه بندی از منابع مختلفی مانند دپارتمان های مشهور آمار و اطلاعات، تماس مستقیم با دانشگاه ها، اطلاعات موجود بر روی سایت هر دانشگاه و بررسی فارغ التحصیلان دانشگاه ها بدست می آید.
این رتبه بندی بر پایه بهترین اطلاعات در دسترس انجام می شود و نه بر اساس اطلاعات مورد نیاز برای شناسی کمی و کیفی دانشگاه ها.
در این رتبه بندی، کیفیت آموزش، میزان رضایت دانشجویان و زیر ساخت های دانشگاه بررسی نمی شود.
همچنین از نکات قابل توجه در این رتبه بندی عدم تاثیر سیاست های ملی کشورهاست. این سیاست ها بطور عمده بر تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی تاثیر گذار هستند.
رتبه بندی THES از شهرت بین المللی خاص برخوردار است و دانشگاه هایی که وارد این رتبه بندی شوند و بتوانند در زمره برترین های آن قرار گیرند، در جذب دانشجویان خارجی و کسب اعتبار بین المللی موفق تر خواهند بود.
بر اساس رتبه بندی سال 2008 موسسه تایمز هایر اجوکیشن، در مجموعه 10 دانشگاه برتر جهان دانشگاه های انگلیس و آمریکا غالب هستند، بطوری که دانشگاه "هاروارد" و دانشگاه "یل" از آمریکا به ترتیب در رتبه های اول و دوم و دانشگاه "کمبریج" و دانشگاه "آکسفورد" از انگلیس در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند.
این در حالی است که دانشگاه "پرینستون" در سال 2008 از رتبه دهم نزول کرده و دانشگاه "کلمبیا" جای آن را گرفته است.
در مجموعه 100 دانشگاه برتر جهان در سال 2008 تعداد دانشگاه های آسیایی برای دومین سال متوالی همچنان 13 دانشگاه است، اما تعداد دانشگاه های آمریکای شمالی از 43 دانشگاه در سال 2007 به 42 دانشگاه کاهش یافته است.
در مجموعه 200 دانشگاه برتر جهان در سال 2008 اسامی دانشگاه هایی از 33 کشور مختلف اعلام شده است، در حالی در سال 2007 این دانشگاه ها از 28 کشور مختلف بودند.
در رتبه بندی سال 2008 موسسه تایمز هایر اجوکیشن از دانشگاه های کشورهای اسلامی، دو دانشگاه از مالزی در رتبه های 230 و 250 و یک دانشگاه از اندونزی در رتبه 287 قرار دارد.
همچنین در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه های 300 تا 400 قرار دارند، سه دانشگاه از کشور مالزی و یک دانشگاه از کشور اندونزی قرار دارد.
در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه 400 تا 500 قرار دارند، دانشگاه تهران از جمهوری اسلامی ایران و سه دانشگاه از کشور ترکیه دیده می شود.
همچنین در مجموعه دانشگاه هایی که در رتبه 500 تا 600 قرار دارند، دانشگاه صنعتی شریف از جمهوری اسلامی ایران، چهار دانشگاه از کشور اندونزی، یک دانشگاه از سریلانکا، یک دانشگاه از ترکیه، یک دانشگاه از بنگلادش و دو دانشگاه از پاکستان به چشم می خورد.
دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف، تنها دانشگاه ها از کشور جمهوری اسلامی هستند که نام آنها در این رتبه بندی به چشم می خورد.
"آن مروز" ویرایشگر نشریه THE می گوید: در این رتبه بندی برای بررسی توان دانشگاه های برتر جهان از، اطلاعات بی سابقه و دقیقی استفاده می شود.
10 دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی سال 2008 این موسسه به ترتیب عبارتند از دانشگاه "هاروارد"، دانشگاه "یل"، دانشگاه "کمبریج" ، دانشگاه "آکسفورد"، "موسسه فناوری کالیفرنیا"، "کالج ایمپریال لندن"، "دانشگاه کالج لندن" (یو.سی.ال)، دانشگاه شیکاگو، "موسسه فناوری ماساچوست" و "دانشگاه کلمبیا".