رایانه، فراهم کننده انقلاب آموزشی
ساعت ۸:۳۳ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٥ بهمن ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

رایانه، فراهم کننده انقلاب آموزشی

مقدمه

 بحث مربوط به استفاده آموزشی از رایانه در نظام آموزش و پرورش کشورهای در حال توسعه، به ویژه در دهه اخیر، مورد مطالعه وسیع قرار گرفته است. هم اینک نیز این مقوله در دستور کار برنامه ریزان، مدیران، محققان و اندیشمندان آموزش و پروش این کشور هاقرار دارد.

 این در حالی است که کشورهای صنعتی تا حدود زیادی به اصول اساسی و راهکارهای مناسبی برای بهره گیری از این ماشین در نظام آموزش های رسمی و غیر رسمی خود نایل شده اند و به نتایج امیدوار کننده ای نیز رسیده اند.  در وضعیت حاضر، گروهی از اندیشمندان و پژوهشگران درباره استفاده آموزشی از رایانه پا را فراتر گذاشته اند، تا آن جا که ورود رایانه به خانه و مدرسه را مصادف با آغاز یک " انقلاب آموزشی" قلمداد می کنند. آنان اعتقاد دارند که رایانه علاوه بر یک منبع آموزشی برای تقویت و توسعه فرایند یاددهی – یادگیری در مدارس، می تواند نقش یک منبع یادگیری مستقل، خود آموز و رونق بخش رویکرد" تداوم یادگیری" را برای دانش آموزان ایفا کند و در واقع، با بهره گیری منطقی از این ماشین آموزشی می توان آموزش و یادگیری را از دورن کلاس و مدرسه به منازل و محیط های خارج از مدرسه انتقال داد. علاوه بر این، رایانه این توانایی را دارد که بازوی مدیریت نظام آموزش و پرورش – هم در ابعاد مدیریت کلان نظام و هم مدیریت کلاس و مدرسه – باشد.


 
انواع مختلف حافظه‌های فلش
ساعت ۸:٢۸ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٥ بهمن ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

در طول این سال‌ها چیپ‌های فلش بصورت بیش از 20 قالب مختلف از کارت‌های حافظه مشاهده شده‌اند که امروزه فقط تعداد کمی از این مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از: USB Stick، Source digital،  Compact Flash و Memory Stickهای شرکت سونی. علاوه بر اینها مدل‌های اختصاصی فروشندگان عمده game consoleها و سیم کارت‌های تلفن همراه نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 Smart media (رسانه هوشمند)

Start Media که امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین کارت حافظه‌ای است که با فلش NAND به بازار ارائه شد. در این حافظه تنها از یک چیپ فلش استفاده می‌شد که درون یک کارت بسیار نرم و نازک قرار می‌گرفت و از هیچ کنترل کننده توکاری نیز استفاده نمی‌کرد. البته بسیاری از دوربین‌های دیجیتالی هستند که هنوز از این نوع حافظه استفاده می‌نمایند.

 حافظه‌ای با اتصال USB؛ (USB Memory Stick)

فلش

حافظه‌های فلش با اتصال USB که اکثر مردم با آن آشنا هستند کاملاً جای فلاپی دیسک‌ها را گرفته‌اند. این نوع حافظه‌ها گاهی در بازار به نام‌های Thumb drive, Jump Drive, USB Key نیز مورد خطاب قرار می‌گیرند.

جهت پشتیبان‌گیری موقتی و انتقال فایل‌ها بسیار مناسب هستند. برخلاف Smart Media این حافظه‌ها دارای یک چیپ کنترل کننده هستند که وظیفه نگهداری و تبدیل سیستم مرتب‌سازی فایل‌ها را به عهده دارند، نوع بزرگ‌تری از این حافظه‌ها دارای کلید محافظت در مقابل نوشتن (Write Protect) و در اکثر موارد چراغ نشان دهنده فعالیت می‌باشند.

حافظه‌های فلش با اتصال USB در ظرفیت‌های 256 مگابایت تا 32 گیگابایت یافت می‌شوند و سرعت انتقال آنها به 22 مگابایت در ثانیه می‌رسد.

علاوه بر پارامترهای سرعت و ظرفیت که نقش تعیین کننده‌ای در قیمت فلش‌های USB ایفا می‌کنند ویژگی‌های دیگری نیز مانند روکش فلزی استفاده شده در آن و یا وجود قابلیت رمزگذاری نیز در قیمت آن‌ها تأثیرگذار می‌باشد.


 
مهارت استفاده از ابزار و فناوری
ساعت ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٦ بهمن ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

استفاده از ماشین حساب

مهارت استفاده از ابزار و فناوری

 مهارت استفاده از ابزار یعنی استفاده صحیح و به موقع از ابزارها و وسایل مخصوص اندازه گیری که برای سنجیدن چیزهای مختلف به کار می روند؛ مثل کیلومتر شمار. این ابزار در آموزش عمومی عبارتند از: دماسنج،  انواع ترازوها، خط کش، نقاله، پرگار و ...

کاربرد فناوری نیز، استفاده درست و به موقع از ماشین حساب و رایانه در یادگیری ریاضی است.

تشخیص و تصمیم

اولین نکته درباره استفاده از ابزار ها، توانایی تشخیص و تصمیم گیری درباره لزوم استفاده از آن ها و انتخاب وسیله مناسب است. برای مثال استفاده یا عدم استفاده از متر برای اندازه گیری طول و یا کار با ماشین حساب در محاسبه یک عبارت عددی، تصمیمی است که دانش آموز باید بگیرد. انتخاب وسیله مناسب و تصمیم گیری در مورد آن مهارتی است که دانش آموز باید کسب کند. در این مورد باید به محدودیت های ابزار اندازه گیری نیز توجه کرد. برای مثال، با یک خط کش نمی توان فاصله بین دو شهر را اندازه گرفت و یا نمی توان با یک ماشین حساب، حاصل ضرب دو عدد 6 رقمی را حساب کرد ( با فرض این که ماشین حساب تا 8 رقم را نشان دهد).


 
پژوهش در عمل
ساعت ٩:٥٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٦ بهمن ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

پژوهش در عمل

اشاره

برای انجام " پژوهش در عمل " به صورت نظامدار، مانند هر پژوهش دیگری، در نظر گرفتن گام های روشن و هدایت کننده نیاز است. معلمانی که پژوهشگران صحنه عمل هستند، می توانند با تمرین چند پژوهش، گام های " پژوهش در عمل " را به صورت خودکار در نظر آورند و پژوهش های خود را سازماندهی کنند. راهنمای حاضر، به منظور معرفی گام های مفروض برای " پژوهش در عمل " ارائه می شود. باور عمومی بر این است که هیچ چیز به اندازه انجام پژوهش در کسب مهارت های پژوهش اثر گذار نیست .

 پژوهش کنید تا پژوهشگری بیاموزید! 

گام نخست:شناسایی موضوعات یا ایده هایی که امکان پژوهش درباره آن ها برای شما وجود دارد.

سه موضوع یا ایده ای را که امکان دارد درباره آن ها پژوهش کنید، بنویسید. مجبور نیستید این کار را درباره ایده ای که باید بهبود یابد یا علاقه ای که باید برای نوآوری آموزشی و پرورشی پدید آید، انجام دهید.

درباره سؤال های زیر فکر کنید:

در حال حاضر، با چه چیزی درگیرم؟ چرا؟

برای چه تلاش می کنم؟ چرا؟

چه چیزی نیاز به بهبود دارد و چه کار باید کرد؟


 
نقش های مشاوره ای معلم
ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸٧  کلمات کلیدی:

نقش های مشاوره ای معلم

اشاره

 برای معلم نقش های گوناگونی در نظر گرفته شده است؛ یکی از این نقش ها که در آموزش و پرورش جدید جایگاه خاصی دارد، مشاوره است. البته به نظر می رسد، آموزش و پرورش ایران به این موضوع مهم توجه چندانی ندارد. به همین خاطر سلسله مقالاتی با عنوان " معلم مشاور" با هدف اصلی " احیای نقش مشاوره ای معلم " تهیه و تدوین می شوند. 

 معلم و نقش مشاوره ای او

 " نقش" ، نشانگر رفتار یا عملی است که در اوضاع و موقعیت های معینی از شخص سر می زند و می توان آن را پیش بینی کرد. مانند نقش پزشک در مطب یا نقش معلم در کلاس درس. صرفاً نقشی را برعهده گرفتن، به انسان اعتبار نمی دهد، بلکه کیفیت و میزان تأثیری که شخص از طریق ایفای نقش در اجتماع می گذارد، از او شخصیتی ارزشمند یا کم ارزش می سازد.

شاخص ترین نقش معلم، نقش آموزشی اوست. اما با عنایت به تأثیرهای آشکار و پنهان شخصیت معلم در کلاس  او عملاً نقش های دیگری نیز ایفا می کند. این موضوع یکی از مباحث مهم تربیتی است که در کتاب های آموزشی و روان شناسی تربیتی بدان توجه شده است. جالب است بدانید که در ایران، توجه به نقش های گوناگون معلم در تعلیم و تربیت سابقه ای دیرینه دارد و در مکتب خانه ها و حوزه های علمیه، برای معلم و استاد، علاوه بر نقش آموزشی، نقش های اخلاقی و هدایتی نیز قائل می شدند. اما امروزه بر خلاف گذشته، توجه به این نقش های معلم کاهش یافته است. در هر حال معلم می تواند نقش های متعددی را ایفا کند؛ از جمله می تواند متخصص آموزشی، محرک، مدیر، رهبر، مشاور  مهندس محیط و سرمشق باشد.